ZEMĚPIS 6. ročník
Plán výuky od 11. 3. - 20. 3. 2020
6. D (11. - 13. 3)
- Přečíst text (uč. 17-20)
- Výpisky do sešitu:
Téma: Utváření zemského povrchu
1) Vnitřní přírodní činitelé
- A) Vrásnění - dotykem dvou litosférických desek dochází ke zvlnění+ obr. 18
- B) Kerná činnost - působením vysokého tlaku, kdy se horniny zemské kůry již nemohou prohýbat
- vznikají pukliny – tvz. Zl
- + obr. 19
- C) Sopečná činnost - vznik sopečných pohoří, ostrovů
- D) Zemětřesení - sesuvy hornin, pokles části povrchu, propast
- 6. A, B, C, D (11. - 13. 3)
- Přečíst text (uč. 21-24)
- Výpisky do sešitu
- Téma: 2) Vnější přírodní činitelé
- A) Působení vody
- a) dešťová - slabě kyselý roztok, hornina měkne a drolí se (Moravský kras)
- b) voda tekoucí - potoky, řeky, vodopády
- - prohlubováním koryt vznikají říční údolí, kaňony, údolí tvaru písmene V
- c) led - horské ledovce unáší s sebou velké balvany - obrušují zemsky povrch
- B) Působení větru - unáší písek, kamínky, rostliny... nárazem dochází k obrušování skal a kamenů
- - vznik přesypů - tzv. Duny, půdní eroze
- - pouště - vítr vysušuje půdu; pobřežní útesy - vítr způsobuje ohromné vlny
- Obrana - Větrolamy - brání vysušování, odnosu půdy
- C) působení teploty - rozpínání skal - puknutí, drolení
- D) Působení rostlin - kořeny narušují skalní útvary v puklinách, zpevňují půdu
- E) Působení činnosti člověka - přetváří koryta vodních toků, přehrady
- + opis textu s. 24 - tučné shrnutí
- 6. A, B, C, D (16. - 20. 3.)
- Přečíst text (uč. 25-30)
- Zápis do sešitu s. 30 tučný text z rámečku
Téma: Vertikální (výšková) a horizontální členitost
+ obr s. 29 Schéma oceánského dna
+ vypracování otázek 1.- 6. a tajenky do sešitu
ZEMĚPIS - 7. ročník
Plán výuky od 11. 3. - 20. 3. 3020
ZEMĚPIS - 7. ABC
11. 3. - 13. 3. 2020
KNIHA str. 28-31
Zápis do sešitu:
AMERIKA - PŘÍRODNÍ KRAJINY
Žáci si přečtou od str. 28 - 31 přírodní krajiny v Americe.
Následně si udělají samostatný zápis.
Vzorový příklad:
- POLÁRNÍ PUSTINA
- území Grónska, arktické ostrovy
- rostlinstvo: řasy, lišejníky, mechorosty
- živočichové: lední medvěd, lachtan
- TUNDRA
- rostlinstvo: lišejníky, nízké keříky, trsy travin, břízy, vrby
- živočichové: lumíci, sob polární, liška polární, vlk
ZEMĚPIS - 7. ABC
16. 3. - 20. 3. 2020
KNIHA str. 32-33
Zápis do sešitu:
OBYVATELSTVO AMERIKY
- PŮVODNÍ OBYVATELÉ
- Indiáni
- Severní Amerika (Apačové, Komančové, Siuxové)
- Jižní Amerika (Aztékové, Mayové, Inkové)
- Inuité (sever Ameriky - Eskymáci)
- OBJEVENÍ AMERIKY
- 1000 Vikingové
- 1492 Krištof Kolumbus
- RASY
- rasově nejpestřejší světadíl
běloši - kolonizátoři (přistěhovalci)
indiáni - původní obyvatelé
černoši - zdroj pracovní síly (Afrika)
- JAZYK
- Severní Amerika (angličtina, francouzština)
- Jižní a Střední Amerika (španělština, portugalština)
- SÍDLA
- Ciudad de México
- New York
- Sao Paulo
DO SEŠITU Z DRUHÉ STRANY VYPRACOVAT CVIČENÍ - str. 33 dole
ŽÁCI SI SAMOSTATNĚ PROCVIČUJÍ PŘÍRODNÍ POMĚRY AMERIKY
slepá mapa - členitost, povrch, vodstvo
viz. příloha
ZEMĚPIS - 8. ročník
Plán výuky od 11. 3. - 20. 3. 2020
ZEMĚPIS - 8. ABC
11. 3. - 13. 3. 2020
Práce s atlasem
Zápis do sešitu:
ČESKÁ REPUBLIKA - POVRCH
- povrch České republiky tvoří dva odlišné geologické celky
- 1) hercynské vrásnění: Česká Vysočina - starší (konec prvohor)
- 2) alpínské vrásnění: Karpaty - mladší (třetihory)
- nejvýše položené místo - Sněžka (1602 m n. m., Krkonoše)
- nejvýše položený bod - vysílač na Pradědu (1653 m n. m)
- nejníže položené místo - Hřensko (115 m n. m., hladina Labe)
- nejníže položený bod - Macocha (-135 metrů, Moravský kras)
VÝŠKOVÁ ČLENITOST
- Nížiny - (do 200 m) – 20% území
- Pahorkatiny - (300-600 m) – 40% území
- Vrchoviny - (600-900 m) – 30% území
- Hornatiny - (900-1600) – 10% území
- Velehornatiny - (nad 1600)
ÚKOL - DO ŠKOLNÍHO SEŠITU NAKRESLIT MAPU ČR
(ZAKRESLIT VÝZNAMNÁ POHOŘÍ + NEJVYŠŠÍ VRCHOL)
(Krušné hory, Šumava, Krkonoše, Český Les, Orlické hory, Jizerské hory, Lužické hory, Jeseníky, Moravsko-slezské Beskydy, Karpaty, České Středohoří, Středočeská pahorkatina, Českomoravská vrchovina)
ZEMĚPIS - 8. ABC
16. 3. - 20. 3. 2020
Práce s atlasem
Zápis do sešitu:
ČESKÁ REPUBLIKA - VODSTVO
- ČR je vnitrozemský stát
- nemá ŽÁDNÝ přístup k moři
- díky své poloze „střecha Evropy“
- ČR prochází hlavní evropské rozvodí
- na území ČR tři úmoří:
- Severní moře
- Baltské moře
- Černé moře
JEZERA
1) jezera ledovcová - pouze Šumavě
- Černé, Čertovo jezero, Laka, Prášilské a Plešné
2) jezera krasová - v Macoše, v Hranické propasti
3) jezera hrazená - Vlčí jezero
4) jezera rašelinová - Tří jezerní slať na Šumavě
RYBNÍKY
- rybníky jsou vytvořeny lidskou činností
- budování má u nás dávnou tradici
- Jakub Krčín z Jelčan – největší rybník Rožmberk
- největší koncentrace rybníků – jižní Čechy
ÚKOL - DO ŠKOLNÍHO SEŠITU NAKRESLIT MAPU ČR
(ZAKRESLIT VÝZNAMNÉ ŘEKY)
(Labe, Vltava, Berounka, Ohře, Morava, Dyje, Svratka, Jihlava, Sázava, Bečva, Jizera...)
Pomocí atlasu nebo internetu vyhledej:
- a) Tři nejdelší řeky v ČR.
- b) Tři řeky podle rozlohy povodí.
- c) Tři řeky podle průměrného průtoku.
- d) Pomocí atlasu zjisti, kde pramení řeky: Vltava, Labe, Morava.
ŽÁCI SI SAMOSTATNĚ PROCVIČUJÍ PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR
slepá mapa - povrch, vostvo
ZEMĚPIS - 9. ročník
Plán výuky od 11. 3. - 20. 3. 2020
Zeměpis 9.B, 9.C (čtvrtek, pátek)
Téma: Globální doprava
Úkoly:
Učebnice str. 90/opsat do sešitu tabulku s různými úrovněmi a funkcemi dopravy. S čím mají žáci osobní zkušenost. Popsat osobní zkušenost.
Uč. Str. 91/zodpovědět otázku, jak změnily nízkonákladová doprava ceny a jejich četnost?
Vyhledat v atlase velká světová letiště na světadílech:
Afrika -
Asie -
S. Amerika -
J. Amerika -
Austrálie -
Evropa -
Zamyšlení, proč je letiště zrovna tam. Hraje roli funkce města? Cestovní ruch, geografická poloha?
U každého letiště úvaha.
Vyhledej v učebnici, co znamenají jednotlivé pojmy a jak souvisí s dopravou.
Tanker:
VRT:
MHD:
TEN:
IATA:
Zeměpis 9.A, 9.B, 9.CD (pondělí až pátek)
Téma: Služby
Opakování - zařaď jednotlivé profese do sektorů hospodářství
Primér -
Sekundér -
Terciér -
Kvartér -
Holič, řidič kamionu, učitel, vědec, pokladní, zaměstnanec na ropné plošině, geolog, operátor výroby.
Služba - slouží lidem, uspokojují jejich potřeby. Patří do nevýrobní složky hospodářství.
Úkoly:
Zamyslete se nad svým dnem a vypište služby, které jsou součástí vašeho denního programu.
Str. 99/Práce s tabulkou – porovnejte podíly jednotlivých sektorů hospodářství na tvorbě HDP podle světadílů. Vysvětlete zjištěné rozdíly.
Str. 99/Otázky a úkoly 1,2,3
Vysvětli pojmy:
Masová výroba
Hypermarket
Maloobchod
Jak souvisí rozvoj služeb s dopravou? Napadá Tě něco?
Str. 101/opsat shrnutí
Str. 101/Otázky a úkoly 1,2,3,4